En tillfällig paus i försäljningen av den populära cykelhjälmen Hövding 3 har beordrats av Konsumentverket. Orsaken är att hjälmen inte uppfyller standardkraven.
Konsumentverket har genom sin undersökning funnit att Hövding 3 inte ger tillräckligt med stötabsorption vid hastigheter som överstiger 20 kilometer i timmen. Dessutom har hjälmen inte genomgått tester för sidokollisioner. Som en följd av detta kan Hövding Sverige AB, företaget bakom hjälmen, stå inför en potentiell böter på 3 miljoner kronor.
Hövding 3, som agerar som en airbag för cyklister genom att blåsa upp sig runt huvudet vid en olycka, har blivit ett populärt val bland cyklister. Med över 100 000 sålda hjälmar i Sverige kommer detta försäljningsstopp definitivt att ha en inverkan på företagets försäljningssiffror. Tidigare har företaget kritiserats för bristande tester, och i en intervju tidigare detta år medgav de ett konstruktionsfel men fortsatte sälja produkten.
Fredrik Carling, VD för Hövding Sverige AB, uttryckte sitt missnöje med beslutet och sa i ett uttalande: ”Vi anser att beslutet är felaktigt och vi kommer att överklaga det. Vi har utfört omfattande tester på vår hjälm och är säkra på att den uppfyller alla gällande krav.”
Å andra sidan står Konsumentverket fast vid sitt beslut. Hans Lundin, talesperson för Konsumentverket, kommenterade: ”Vi har genomfört en noggrann utredning och är övertygade om att vårt beslut är rätt. Vårt främsta syfte är att säkerställa att konsumenter får den skyddsnivå de förtjänar.”